Volledig vak online aanbieden zodat studenten altijd en overal kunnen studeren

30 mei 2013 door ICTO TEAM
Gillian N. Saunders-Smits (L&R)

Het vak ‘Research Methodology’ (AE4010) is een verplicht onderdeel binnen het mastercurriculum van de faculteit L&R. Veel studenten waren er bij gebaat dat het overal en altijd was te volgen: een online versie bood uitkomst.

Projectbeschrijving
Het vak wordt aangeboden in de vierde onderwijsperiode, in combinatie met een literatuurstudie, zodat studenten goed voorbereid kunnen beginnen aan hun afstudeerproject. In de praktijk werken veel studenten op afstand aan hun literatuurstudie en thesis, en stellen beide vakken uit. Om een goede voorbereiding op de MSc-thesis te vergemakkelijken en verdere vertraging te voorkomen, was er behoefte aan een flexibele en online versie van het vak.

Doelstellingen
Voorzien in een kwalitatief goede online onderwijsvorm zodat studenten het vak overal en altijd kunnen volgen en de studiesnelheid in de MSc zal toenemen.
Ons oorspronkelijke idee was om de studio in te duiken en een goed online college op te nemen waarin het studiemateriaal zou worden uitgelegd. De studenten zouden daarna zelf aan de gang kunnen met hun opdrachten: het schrijven van een onderzoeksplan en een literatuurreview. Na de eerste ervaringen met de pilot online MSc-onderwijs bij LR hebben we echter besloten om het volledige vak online te ontwikkelen en als een stand-alone cursus vier keer per jaar aan te beiden. De digitale cursus wordt gemodereerd door een e-moderator, de docent is ‘tweedelijns’ begeleider. Op die manier blijft de inzet van de docent op een beheersbaar niveau.

Resultaten
Aanvankelijk hebben we alleen de lezingen heropgenomen met behulp van Collegerama en die samen met de slides en opdrachten online geplaatst. We vonden dat zeer onbevredigend. Daarom hebben we alle lezingen in stukken van 10-15 minuten gehakt en waar nodig opnieuw opgenomen met behulp van MyCollegerama (beschikbaar via het New Media Centre).
De cursusopzet in Blackboard moest ook worden herontworpen. We zijn hierbij van de standaard Blackboard-indeling overgestapt naar een leertrajectmodel, waarin wekelijks leerdoelen worden gecommuniceerd (zie de afbeelding).
We hebben studenten actief aangemoedigd om te communiceren via het discussieforum. Een e-moderator (een assistent die actief toezicht houdt op de online cursus en e-mails of vragen op de forums beantwoordt) is het eerste aanspreekpunt voor ondersteuning.
Nadat de opzet naar onze zin was, hebben we de cursus ook in OpenCourseWare gezet.

De Blackboard-indeling (klik om te vergroten).

Evaluatie
Hoewel het online vak nog niet formeel is geëvalueerd, is het in de eerste drie onderwijsperiodes van 2013-2014 door meer dan 100 studenten afgerond. Er waren ook geen klachten over het aanbod van ‘echte’ hoorcolleges: één periode in plaats van twee in voorgaande jaren.
Het aantal e-mails aan het personeel is flink gedaald en de feedback van studenten was dat de nieuwe opzet hen de flexibiliteit bood om het vak te volgen wanneer hen dat het beste uit kwam. Ook waren ze te spreken over de ondersteuning in de online omgeving.
Ook voor de docenten is het vak er flink op vooruit gegaan. Online gaan dwingt je om nog beter na te denken over wat studenten nodig hebben en vereist een veel betere voorbereiding dan gebruikelijke hoorcolleges.

Tips voor collega’s

  • Als u van plan bent om ‘online te gaan’, neem dan eerst contact op met de online coördinator van uw eigen faculteit. Deze onderhoudt het contact met het initiatief Online Onderwijs waar veel kennis voorhanden is. Raadplegen van deskundigen bespaart een hoop tijd!
  • Volg UTQ-module 36 die wordt aangeboden via online onderwijs. De module is ontzettend bruikbaar en kan het maken van onnodige fouten voorkomen.
  • Zorg voor een e-moderator. In het geval van een Msc-vak is dit idealiter een afgestudeerde die het vak zelf ook heeft gevolgd. Het is heel prettig als iemand alle specifieke vragen via de e-mail of discussieforums kan beantwoorden, en ondertussen het grotere geheel blijft overzien.

Meer informatie

Docent: Gillian Saunders-Smits (L&R); e-mailadres: g.n.saunders@remove-this.tudelft.nl 
Jaargang: 2013-2014

© 2017 TU Delft

Metamenu