Reversed teaching: the art of making use of YouTube in frontal classes

22 februari 2010 door ICTO TEAM
Prof. Dr. Sicco C. Santema (IO)

Klassikaal lesgeven wordt nog steeds in veel onderwijsinstellingen gebruikt. Vooral omdat deze vorm van lesgeven efficiënt is voor het leren van de student en de werkdruk van de docent. Nu dat YouTube veel gebruikt wordt en vooral door de jongeren binnen de samenleving hebben wij een experiment opgezet waarin we YouTube video’s gebruiken om de aandacht van studenten te trekken en het leren/doceren om te draaien.

Projectbeschrijving
Binnen dit Grassroots project is er onderzoek gedaan naar het gebruik van YouTube bij het lesgeven op de TU Delft. Ook is er een experiment opgezet waarin het project daadwerkelijk is getest. In het verleden zijn er al meerdere onderzoeken geweest naar het gebruik van video binnen het onderwijs. De resultaten hiervan waren niet altijd positief.
Echter is na ons onderzoek gebleken dat een onderwijs ontwikkeling het beste werkt met de learner-centered approach. Bij deze aanpak wordt er rekening gehouden met de manier waarop studenten informatie oppikken en onthouden. Aangezien dit zeer persoonlijke eigenschappen zijn zorgt dit ervoor dat een zeer flexibel digitaal leermiddel nodig is. YouTube heeft zich geprofileerd als een database met zeer gevarieerde SOURCES. Dit maakt het een geschikt medium. Het project is uitgevoerd voor de business marketing for engineers zowel Bsc als Msc vakken van prof. dr. Sicco C. Santema is begonnen in oktober 2010. 

Meer informatie:

Docent: Prof. Dr. Sicco C. Santema (IO); emailadres: s.c.santema@remove-this.tudelft.nl
Docent: Stefaan Ghijs (LR); emailadres: s.s.a.ghijs@remove-this.tudelft.nl
Docent: Roeland Nijman (IO); emailadres: r.c.nijman@remove-this.tudelft.nl
Jaargang: 2010-2011


Terug naar:  Onderwijsthema's | Tools | Docentervaring

 

 

© 2017 TU Delft

Metamenu