Wekelijks online toetsen met Maple TA

30 mei 2013 door ICTO TEAM
Annetje Guedon (3mE)

Ontwikkeling van wekelijkse toetsen (in Maple TA) voor het mastervak ‘Anatomy & Physiology’ (BM1107) waardoor de studenten de stof moeten doornemen voor aanvang van het college.

Projectbeschrijving
Het vak Anatomy & Physiology is het eerste medische vak voor de studenten van de master Biomedical Engineering. Het is een vak waarvoor veel stof en medische terminologie geleerd moeten worden. 
Dit jaar is het vak helemaal herzien en aangepast met een nieuwe boek, andere onderwerpen, nieuwe opzet met toetsen en verdiepende interactieve colleges  (cases, quizes,…)
Om de studenten te helpen om door de grote hoeveelheid stof te komen, en om ze laten wennen aan de terminologie, hebben we besloten om verplichte wekelijkse toetsen te maken die voor 10% van de eind cijfer tellen. De toetsen moeten voor elk college afgerond worden. In de colleges wordt het stof met meer diepgang behandeld, vanuit gaande dat de studenten de basiskennis hebben gelezen/geleerd voor de toetsen. Het doel van dit Grassroots-project is om de wekelijkse toetsen te maken en in te richten in Maple TA.

Doelstellingen
Wij willen hiermee bereiken dat de studenten al voor de college bekend zijn met de medische terminologie en met het stof zodat we, tijdens de college, snel door de basics kunnen gaan en meer aandacht kunnen besteden aan de moeilijke onderdelen. Ook willen we hiermee bereiken dat de studiedruk verdeeld wordt over het semester. 

 

Figuur 1. Inrichting in Blackboard / Maple TA: elke week een nieuwe aanouncement op Blackboard met de link naar de toets (klik voor vergroting).

Evaluatie
Wij kijken positief terug op de veranderingen die we hebben doorgevoerd binnen het vak ‘Anatomy & Physiology'. De hulp die we kregen via Grassroots was erg nuttig, van de pedagogische advies aan het begin tot het invoeren van alle toetsvragen in Maple TA. 
Wij hebben veel werk gehad met het maken van circa 500 vragen voor de toetsen. Wij hebben veel vragen over genomen van de uitgever van het boek die we gebruiken, maar de vragen waren niet altijd van het gewenste ‘kennis niveau’. Voor het komende schooljaar willen we de vragen gaan verbeteren. 
Een medewerker van ELS heeft ons heel goed geholpen met het inrichten van Blackboard om de toetsen te bieden en met het invoeren van de vragen in Maple TA. Achteraf bleek er toch nog fouten in de vragen te zijn en ELS heeft ons alweer goed geholpen met het achteraf corrigeren van de fouten en toets cijfers van de studenten. Echter moeten we nog beter met Maple TA leren omgaan voor dat we alle gewenste  aanpassingen zelf kunnen uitvoeren. 
We kregen positieve feedback van onze studenten over de toetsen, maar de cijfers van de tentamen zijn toch tegen gevallen. Wij denken er aan om de tentamen in 2 delen op te splitsen in de toekomst. 

 

Figuur 2. Al onze vragen waren Multiple Choice. In Excel hebben we alles aangeleverd aan ELS (klik voor vergroting).

Tips voor collega's

  • Wees op de hoogte van de mogelijkheden van het systeem. Laat u begeleiden door ELS of anderen die goed bekend zijn met het systeem.
  • Begin snel met het maken van de toetsen en reken hiervoor de tijd die het normaal zou kosten om een schriftelijke toets na te kijken. Het werk zit hem niet meer in het nakijken, maar in de voorbereiding.
  • Test de toets zorgvuldig en meerdere malen! Fouten zijn er achteraf niet meer uit te halen (pas als de toets weer afgesloten is)  en zullen handmatig moeten worden verbeterd. Dit heeft ons veel tijd gekost met heen en weer mailen met studenten die fouten hadden gevonden en hun cijfers gecorrigeerd willen zien… 

 

Figuur 3. De cijfers van alle studenten kwamen direct in het Grade Center van Blackboard (klik voor vergroting).

Meer informatie

Jenny Dankelman (3mE) j.dankelman@remove-this.tudelft.nl
Annetje Guedon (3mE) a.c.p.guedon@remove-this.tudelft.nl
Jaargang: 2013-2014

© 2017 TU Delft

Metamenu