Multidisciplinaire ICT

30 mei 2013 door ICTO TEAM
Christopher Davis (TBM)

Door middel van ICT (BlackBoard) een platform maken ter ondersteuning van het vak Renewable Energy Systems.

Projectbeschrijving
Zowel het vak en de docent gebruiken momenteel geen vorm van ICT, behalve de reguliere functies van Blackboard. De colleges van dit vak worden daarom veel verder in een digitale omgeving ingebed. Deze omgeving is bij voorkeur één van de huidige ICT-middelen van de TU Delft en biedt de student een grote verscheidenheid aan functies:

  • Voor aanvang van het vak kunnen studenten met een lager ingangsniveau hun deficiëntie wegwerken d.m.v. een soort bijspijkercursus. Deze cursus is met name vormgegeven met materiaal van de Kahn Academy.
  • Vooraf aan elk afzonderlijk college kunnen studenten zich beter voorbereiden op de stof;
  • Na elk afzonderlijk college kunnen studenten met de stof oefenen door middel van gerelateerde voorbeeld tentamenopgaven;
  • Na elk afzonderlijk college kunnen studenten zich verder verdiepen door middel van facultatieve aansluitende stof in de omgeving en externe links naar webpagina’s en video’s.
  • Op een forum (of wiki?) kunnen studenten kunnen elkaar helpen de stof te begrijpen, met elkaar in discussie en ander interessant en geschikt materiaal aandragen dat de stof verheldert of verdiept.

Belangrijk om op te merken is dat het forum mettertijd en met hoge activiteit een zeer belangrijke functie krijgt. Beter materiaal, de ideale studieroute, de beste oplossingen voor (nieuwe) obstakels en andere interessante informatie kunnen door studenten gedeeld worden. De groeiende content van het forum en/of de hele digitale omgeving moet voor studenten toegankelijk gemaakt worden door ratings (best gewaardeerde toevoegingen komen boven drijven), tags en links (materiaal wordt aan elkaar gekoppeld), integratie van de Google zoekmachine en andere methoden om van het forum een succesvol zelforganiserend systeem te maken. In de toekomst leidt dit hopelijk tot kwaliteitsverbetering zonder dat de docent veel tijd kwijt is. Wat dit idee en toekomstbeeld betreft borduren wij graag voort op het Grassrootsproject van Jolien Ubacht (TBM), gevonden op deze ICTO pagina.

Wat wilt u hiermee bereiken in uw onderwijs (hoe sluit het aan bij een van de thema's)?
Door middel van ICT studenten met zeer verschillende achtergronden faciliteren zich (1) beter voorbereiden op, (2) beter te oefenen met en (3) meer te leren van de inhoud van Renewable Energy Systems. Dit verhoogd en vergemakkelijkt begrip van de inhoud moet de studeerbaarheid van het vak vergroten, met name voor studenten met een niet-technische achtergrond, en zo ook het studiesucces verhogen.

Pdf met meer achtergrond informatie.

Meer informatie

Docent: Kas Hemmes (TBM); emailadres: k.hemmes@remove-this.tudelft.nl
Jaargang: 2013-2014


Terug naar:  Onderwijsthema's | Tools | Docentervaring

 

 

 

© 2017 TU Delft

Metamenu