Gebruik van Wimba Pronto bij individuele begeleidng

25 februari 2010 door ICTO TEAM
Anton Jellema (IO)

"Ik ben betrokken bij het vak BEP, Bachelor Eind project van IO, als begeleider van het onderzoeksgedeelte. Daarvoor is geen structuur zoals wekelijkse besprekingen. Ik had ik het idee om de communicatie en het tot stand komen van de eerste afspraken te bevorderen dmv Wimba Pronto. Dit zou de efficiëntie van mijn begeleiding kunnen verbeteren."

Projectbeschrijving

Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt van alle mogelijkheden die Blackboard biedt om de communicatie met mijn BEP studenten te verbeteren. Wimba Pronto sprong eruit. Voor begeleiding bij het onderzoek dienen de studenten zelf initiatief te nemen, tenzij ze door de vaste begeleider op pad worden gestuurd. In de praktijk betekent dit al te vaak dat ze pas op het laatst van het project langskomen. Uiteraard kom ik ook wel eens langs in de studio waar ze werken, maar dan is niet iedereen aanwezig. Studenten werken ook thuis of waar dan ook, en dat geldt ook voor mezelf.
Wimba Pronto dient te worden geïnstalleerd via Blackboard en is hieraan gekoppeld. Als docent kan je per vak aangeven of je Wimba Pronto wil gebruiken. In het beginscherm kan je dan zien welke studenten en collega’s van dat vak ook beschikken over Wimba Pronto. Wimba Pronto is ontwikkeld voor chatten, bellen, al dan niet met beeld. Dit zijn de meest gebruikte functies. Verder kunnen de gegevens op (een deel van het) het beeldscherm worden gedeeld. Je kan zelfs het scherm van een ander overnemen, zoals de helpdesk dat ook wel eens doet. 

In dit project, van september 2010 tot mei 2011, heb ik eenvoudigweg het gebruik van Wimba Pronto gepromoot onder de studenten van BEP en de docenten van dit vak. De gebruikers bepalen zelf wanneer ze online willen zijn. Bij online kan je een bericht sturen of een belletje plegen. Ik heb vervolgens aan de studenten die regelmatig online waren gewoon eens een berichtje gestuurd in de trant van “hoe gaat het met je onderzoek, wat zijn de plannen?” en dan kreeg ik meestal direct erna een vraag. Waarmee het eerste zetje om het onderzoek met mij te bespreken was gegeven. Voorheen deed ik dat dan per email, maar dan duurt het meestal weer een dag voor je antwoord krijgt.

Ik heb Wimba Pronto bij twee BEP rondes ingezet. Tussendoor is het een tijd onbruikbaar geweest door een storing op Blackboard. Ik had het ook graag willen testen bij afstudeerders masterfase, maar dat ga ik zeker nog doen.

Wimba Pronto is misschien niet innovatief, met bijvoorbeeld Facebook, MSN en Skype zou je precies hetzelfde kunnen doen. Maar, dan zit je niet in de Blackboard omgeving maar in het openbaar, en dien je eerst de contactgegevens te achterhalen.

Evaluatie
Bij BEP in 2010 had ik het meeste succes met Wimba Pronto. Ik heb gemerkt dat de communicatie een stuk beter verliep en dat ik ook eerder in het project erbij werd betrokken. De kwaliteit van de onderzoekswerkstukken is nog nooit zo hoog geweest, uiteraard is dit niet alleen maar gerelateerd aan Wimba Pronto, maar naar mijn idee heeft het er zeker toe gedaan. 

In het huidige BEP traject loopt het wat moeizamer, ook omdat een standaardinstelling van Wimba Pronto nu niet meer is: aanzetten Pronto bij inschakelen computer. Dat was het vóór de Blackboard storing wel. Dus er zijn minder studenten online met Wimba Pronto, zij dienen nu eerst weer aangespoord te worden de standaard instelling even te wijzigen. Dit is besproken met Kees van Kuijen en hij gaat e.e.a. aanpassen zodat het probleem zich in de toekomst hopelijk
niet meer zal voordoen.

In het algemeen ben ik zeer enthousiast over Wimba Pronto. Het vergroot de bereikbaarheid enorm aangezien plaats en afstand geen rol meer speelt. Het is een eenvoudig programma met een duidelijke handleiding. Op sommige punten zou de interface wel iets gebruiksvriendelijker kunnen.

Ik heb niet officieel geëvalueerd.  Voor de studenten is het niets bijzonders heb ik de indruk, maar mijn collega docenten zien de voordelen er nog niet zo van in merk ik. Grappig was een student die zei: chatten met een docent, dat had ik nou nooit gedacht nog te gaan doen.  Chatten zit nog een beetje in de hoek van small talk. Maar daarmee kan je juist wel je betrokkenheid op een gemakkelijke manier laten zien, aandacht geven is op zich geen leerdoel maar wel een voorwaarde scheppende factor dat studenten zich bij je melden als ze vragen hebben. 

Een headset met microfoon is onmisbaar bij langere gesprekken en uiteraard dient de laptop of PC te zijn voorzien van een webcam. Bij het eerste gebruik is enige oefening vereist, bedenk dat wanneer een student voor de eerste keer gaat videobellen even wat gestuntel kan optreden met het aanzetten van geluid en dergelijke.

Er zou wat meer bekendheid mogen komen voor Wimba Pronto, daar is dit Grassroots project nu ook juist voor bedoeld.

Meer informatie

Docent: Anton Jellema (IO); emailadres: a.h.jellema@remove-this.tudelft.nl
Jaargang: 2010-2011


Terug naar:  Onderwijsthema's | Tools | Docentervaring

© 2017 TU Delft

Metamenu