Gebouwopbouw

22 februari 2010 door ICTO TEAM
Frank Schnater (BK)

Een website waarin met een aantal afbeeldingenreeksen de opbouwvolgorde van een bouwwerk inzichtelijk wordt gemaakt. Deze website wordt geïntegreerd in de bouwkunde-wiki. De student kan tussen de verschillende afbeeldingenreeksen heen en weer zappen en ziet dan het gebouw, een deel of een andere tekening van het gebouw 'op hetzelfde tijdstip.

Projectbeschrijving
Gebouwen worden vaak beschreven met tekeningen die of specifiek bouwkundig zijn of meer ruimtelijk. Er zijn veel duidelijk 2d principe details te vinden en er zijn ook mooie perspectivische tekeningen waarin de constructie van een gebouw in de tijd wordt weergegeven, maar de combinatie van deze twee soorten tekeningen hadden we nog niet. Voor de site hebben we voor 4 gebouwen tekeningen gemaakt (perspectief, principedetails en een gevelfragment) met het tekenprogramma 'Vectorworks'. Vervolgens plaatsen we die tekeningen in de website. De site kan voor verschillende vakken gebruikt worden, maar is in eerste instantie opgezet voor het vak bk4043, een vak waar studenten voor een klein kantoorgebouw een gevel technisch moeten uitwerken. We zijn herfst 2010 gestart met het aanpassen van de tekeningen voor de nieuwe bk wiki. In februari 2011 moest de site klaar zijn.

Evaluatie
+ : de site geeft goed inzicht in de uitvoeringsvolgorde en het integreren in de bk wiki maakt het materiaal vindbaar voor studenten.
- : de tekeningen zijn nogal  'kaal', we lichten elke afbeelding slechts summier toe. Aanvullende informatie over wat er tijdens iedere stap (in de rest van het gebouw) gebeurt zou nog mooier zijn.

De moderne technieken (website) biedt de mogelijkheid voorheen statische afbeeldingen met elkaar verbinden. Niet 'hyper-text' maar 'hyper-graphic' dus als het ware. Studenten die de eerste versie van de website hebben bekeken waren enthousiast.

TIP
Houd het eenvoudig: beter eenvoudig beginnen en vervolgens verbeteren en uitbreiden.

Meer informatie:

Docent: Ir. Frank Schnater (BK); F.R.Schnater@remove-this.tudelft.nl
Jaargang: 2010-2011


Terug naar:  Onderwijsthema's | Tools | Docentervaring

 

 

© 2017 TU Delft

Metamenu