Dataloggers ontwikkelen en gebruiken in studentenprojecten

20 maart 2012 door ICTO TEAM
Bas Flipsen (IO)

Dit project is uitgevoerd in nauwe samenwerking met DEMO (Ben Schelen) en het laboratorium van IO (Martin Verwaal) en is gecoordineerd door Bas Flipsen (IO, Design for Sustainability).

Arduino

Projectbeschrijving
Tijdens een ontwerpproces moeten vaak metingen worden verricht. Het doel van dit Grassrootsproject is om studenten kleine dataloggers te laten ontwerpen waarmee ze deze metingen kunnenuitvoeren. Het platform dat zal worden gebruikt is Arduino: open source en met meerdere digitale en analoge poorten. Het programmeren van Arduino is snel te leren, en op internet is een grote hoeveelheid informatie te vinden.
De te ontwikkelen dataloggers moeten makkelijk te gebruiken in- en uitgangen hebben, waarop bovendien verschillende soorten sensoren en actuatoren kunnen worden aangesloten. Eenvoudige sensormodules die op het instrument worden geklikt, maken de toepassingen veelzijdig. 

De datalogger in gebruik

Evaluatie
Tijdens het project hebben we twee modules ontwikkeld die kunnen worden gebruikt op de Arduino Nano. De eerste module is een datalogger voorzien van een microSD-kaart waarop informatie kan worden weggeschreven, een klok voor de ‘timestamps’ en een li-ionbatterij inclusief oplader. De tweede is een breadboard met plus- en minaansluitingen waarop sensoren en andere onderdelen kunnen worden gesoldeerd.
De software is nog in ontwikkeling. Het is nog niet mogelijk om het systeem binnen verschillende vakken uit te proberen om de positieve en negatieve kanten te beoordelen.

Arduino Nano

Tips voor collega’s

  • Probeer geen ‘schaap met vijf poten’ te maken. Drie poten zijn genoeg om te kunnen staan!
  • Software is een essentieel onderdeel en was onderschat in dit project.
  • Stel een groep samen van gelijkgestemde collega’s die op verschillende gebieden deskundig zijn. Dit versnelt het proces.

Bekijk een PDF met meer informatie.

Meer informatie

Docent: Bas Flipsen (IO); emailadres: S.F.J.Flipsen@remove-this.tudelft.nl
Jaar: 2012-2013

© 2017 TU Delft

Metamenu